Jurnal de tabără – Tabăra muzicală urbană Mozartinno, București, ediția VII, 15-19 iulie 2019

Ziua 1, luni, 15 iulie 2019

Am început ziua cu jocuri care ne-au ajutat să ne cunoaștem și să dezghețăm atmosfera 🙂
A urmat un atelier susținut de scriitoarea Iulia Iordan, cu tema “Nesupusele”. Copiii au povestit despre poveștile preferate, dar și despre ce înseamnă să fii nesupus, liber, răzvrătit, inovator, rebel, afară din tipar. E bine să fii nesupus? E bine să existe reguli și limite? Un artist trebuie să fie nesupus ca să fie inovator? Iată câteva dintre întrebările pe care și le-au pus copiii și la care au și reușit să răspundă. A urmat o scurtă poveste despre Clara Haskil, cunoscută pianistă de origine română. În încheierea atelierului, copiii au primit provocarea de a desena o persoană specială, nesupusă sau luptătoare. Mulți dintre copii și-au desenat, mamele, tații, frații sau întreaga familie și am ascultat cu drag poveștile speciale despre cei desenați. Din desene nu au lipsit Păcălici Scărpinici, Simona Halep sau Ilie Năstase.

În continuare am stabilit regulile taberei, precum și o listă de jocuri preferate ale copiilor, iar apoi am improvizat un mini-concert de bun venit. Copiii au cântat cu mare plăcere la pian și ne-au împărtășit dorințele lor pentru această tabără. Cum era firesc, am povestit și despre clasicism: ne-am amintit ce am învățat anul trecut despre clasicismul în arhitectură și pictură, despre pian, care a fost unul dintre instrumentele preferate ale compozitorilor clasici, dar și despre Mozart. Am audiat o sonată de Mozart, care ne-a ajutat să ne amintim care sunt părțile componente ale formei de sonată. A urmat Alla Turca: întâi în varianta originală, compusă de Mozart, apoi în variantă Mozart Reloaded și în cele din urmă, în variantă jazz.

Un moment special al zilei a fost atelierul de muzică și mișcare susținut de coregrafa Sorina Petrescu. Copiii au dansat, s-au jucat, au improvizat, totul într-o explozie de energie și voie bună!

Deloc surprinzător, lecțiile individuale de pian au ocupat o mare parte din zi, iar unii copii și-au dorit să revină chiar de 4-5 ori la pian 🙂 ne bucură și ne încântă entuziasmul lor! Copiii au organizat și o sesiune de Boomwhakers (tuburi muzicale), în care au cântat Oda bucuriei și Twinkle, Twinkle, ambele piese având rădăcini în Clasicismul muzical.

Nu au lipsit momentele de relaxare, dedicate jocurilor în interior (Dixit, Păcălici, Maroco), dar și în grădina Mozartinno (rațele și vânătorii).

 

Ziua 2, marţi, 16 iulie 2019

Azi ne-am început ziua cu joacă în parcul Kiseleff, care ne-a întâmpinat verde, proaspăt și răcoros. Ne-am îndreptat apoi către Muzeul Țăranului Român, unde am participat la atelierul „Perna cu vise”. Primul lucru pe care l-am aflat aici a fost faptul că visele sunt ca o carte, dar una magică, pe care nici măcar nu trbeuie să o citim, pentru că se citește singură. Pe de altă parte, visele reprezintă și dorințele, dar și puterea imaginației noastre. Copiii au primit câte o pânză albă pe care și-au desenat un vis, apoi au umplut pânza cu puf și în cele din urmă, au cusut-o. S-au dovedit tare pricepuți și răbdători atât la desenat, cât și la cusut. Iar în privința pufului cu care au umplut pernele, părerea generală a fost că acesta reprezintă norișori care îi vor ajuta să viseze frumos J

Pe drumul de întoarecere ne-am oprit din nou în parcul Kiseleff, pentru încă o porție bună de joacă. Ajunși la Mozartinno, am spus povești despre Mozart și am învățat despre forma de RONDO, pe care nu o găsim doar în muzica clasică, ci și în muzica ușoară sau în cântecele pentru copii. Această formă muzicală se caracterizează prin alternanța dintre refren și cuplete sau strofe. Am experimentat întâi un cântecel amuzant, însoțit de mișcări antrenante, iar apoi am trecut la un Rondo de Mozart. După masa de prânz am mers un pas mai departe și am aflat că Alla Turca de Mozart, piesa preferată a copiilor, este un rondo – sonată, adică o formă ce combină caracteristicile formei de rondo și pe cele ale formei de sonată (despre care am povestit la Mozartinno în taberele anului 2018).

Și azi am dedicat o mare parte a timpului studiului individual la pian. Am încheiat ziua cu un atelier de joc și mișcare, în care copiii au învățat să se cunoască mai bine, dar și să-și dezvolte viteza de reacție. Am aflat ce animăluțe au sau și-ar dori, dacă preferă înghețata sau ciocolata, care este jocul sau jucăria preferată, dacă șia-r dori să aibă frați sau cum este relația cu frații lor. Nu au lipsit desenele despre persoane dragi sau locuri în care le place să își petreacă timpul. Totul într-un atelier dinamic, dar relaxant, susținut de Mihaela Ruscior.

 

Ziua 3, miercuri, 17 iulie 2019

Și azi am început ziua cu o bine meritată porție de joacă în parcul Kiseleff, unde am admirat și o repetiție pentru un spectacol aeronautic. Întorși la Mozartinno, ne-am bucurat de un nou atelier de joc și mișcare, alături de Mihaela Ruscior. Azi ne-am jucat cu noțiunea de „insulă”, sub formă de ziar, eșarfă, desen sau poveste, motiv pentru copii să experimenteze jocuri și situații noi.

Înainte de masa de prânz am ascultat multă muzică de Mozart și apoi ne-am concentrat asupra personalității lui „Papa Haydn”. Ne-am amintit ce am învățat anul trecut despre el, dar și lucruri noi și amuzante, precum acela că a avut drept animal de companie un papagal gri, cumpărat de la Londra și care după moartea lui Haydn a fost vândut drept operă de artă (cel puțin asta este ceea ce consemnează documentele epocii 🙂 Am ascultat apoi un concert pentru trompetă și orchestră de Haydn, iar copiii au desenat ceea ce le-a inspirat muzica sau informațiile despre viața și opera lui.

Tot azi, unul dintre cursanții Mozartinno le-a înpărtășit copiilor impresiile sale după o călătorie la Londra, în care a avut ocazia de a vizita Royal Academy of Music.

După masa de prânz ne-am bucurat de un nou atelier foarte ritmat de muzică și mișcare, susținut de coregrafa Soria Petrescu. Cuvântul cheie al zilei de azi a fost „încrederea”, pe care copiii au experimentat-o prin intermediul a diferite jocuri. În afară de lecțiile de pian, copiii au avut ocazia să povestească și să pună întrebări despre orgă, cu colegul nostru Paul Păuleț (organist) și despre clavecin, cu colega noastră Aysel Pușcașu (clavecinistă). Tot azi am povestit și am vizionat imagini de la Casa memorială Mozart (Viena) și Casa memorială Beethoven (Heiligenstadt).

 

Ziua 4, joi, 18 iulie 2019

În această dimineață ne-am concentrat asupra lecțiilor individuale de pian, deoarece mâine va avea loc mult așteptatul concert final al taberei. A urmat un atelier de joc și mișcare cu Mihaela Ruscior. Copiii au dezvoltat discuțiile despre insule începute ieri. Fiecare și-a imaginat cum ar arăta o insulă doar a lui, cum se ajunge acolo, ce animale o populează, care sunt regulile și cum își întâmpină oaspeții. Un alt joc pe care copiii l-au îndrăgit a fost „Pe șantier”. Ei au mimat situații de viață reală, în care comenzile de bază erau: „vine șeful”, „grevă”, „tea break”, „bombă”, „helicopter check”. Amuzamentul a fost maxim, iar copiii s-au dovedit destoinici, dar și plini de energie sau chiar vehemenți.

După masa de prânz am reluat discuția despre orgă și clavecin, ascultând înregistrări cu aceste două instrumente. Apoi ne-am îndreptat atenția asupra pianului. Am povestit din nou despre Mozart și ne-am concentrat asupra unei alte forme muzicale foarte îndrăgite în Clasicism: tema cu variațiuni. Am povestit despre variațiunile ornamentale și cele de caracter ajutându-ne de analogia cu un niște cartofi cruzi (tema), din care putem găti o multitudine de feluri de mâncare (variațiunile). La finalul discuției noastre am deschis pianina de la Mozartinno și am observat cu atenție mecanismul din interior. Fiecare copil a cântat la pian și a cercetat felul în care se mișcă ciocănelele atunci când ei apasă pe clape.

Am încheiat ziua cu o vizită la Muzeul Național George Enescu. Aici am aflat o mulțime de informații interesante despre marele nostru compozitor, violinist, pianist, dirijor și pedagog și am admirat obiecte ce i-au aparținut. Gazda noastră a fost compozitoarea Adina Sibianu, care i-a încântat apoi pe copii cu un atelier în care a combinat în mod ingenios ritmul cu sonoritatea tuburilor muzicale (Boomwhakers). Copiii au alcătuit o mică orchestra care a interpretat, pe rând, game, arpegii, acorduri și scurte melodii. La final, micii pianiști au cântat la pianul din salonul de concerte și au putut observa, cu această ocazie, și mecanismul din interiorul unui pian de concert.

 

Ziua 5, vineri, 19 iulie 2019

Azi am început ziua cu mini-concertul final al taberei, la care vă mulțumim că ne-ați fost alături! Am împărtășit emoțiile și bucuriile copiilor și ne-am amintit ce am învățat în această săptămână de tabără.
Am continuat ziua cu un atelier de meșterit jurnale, cu Valentina Bâcu (asociația Câte-n lună și-n mansardă, redactor-șef al revistei Ghidul Pozneț de cultură). Copiii au avut la dispoziție o mulțime de materiale care au dat viață ideilor creative: jurnal de șah, jurnal de scenariu, jurnal de vacanță, dorința lui Filip etc.

După masa de prânz ne-am bucurat de un nou atelier de dans alături de Sorina Petrescu. Azi, pe lângă porția de enrgie și mișcare, copiii au discutat și despre postură și expresia feței, despre felul în care acestea influențează atât dispoziția noastră, cât și pe a celorlalți.

Revenind la Clasicismul muzical, azi am discutat despre Beethoven cel nesupus și am ascultat un fragment din Simfonia a VI-a “Pastorala”, precum și varianta “Beethoven Reloaded”. Am aflat și lucruri amuzante, precum faptul că Beethoven, mare iubitor de cafea,  folosea exact 60 de boabe pentru cafeaua zilnică J Am încheiat ziua cu un atelier de chitară susținut de Emma Niță. Copiii au făcut o scurtă incursiune prin istoria acestui instrument, i-au cunoscut părțile componente, au audiat diverse tipuri de muzică ce pot fi interpretate la chitară și au avut ocazia să cânte ei înșiși la acest instrument.

În afară de pasiunea pentru muzică, în această tabără, copiii au împărtășit și pasiunea pentru șah și Dixit, dar și pentru jocuri mai dinamice precum Twister, Măgărușul sau Rațele și vânătorii.

Așteptăm să ne revedem cât de curând, cu poftă de muzică și joacă!