Tabara de pian si aventura Mozartinno®, 21-27 iulie 2013, Zarnesti (Piatra Craiului).

Jurnal de tabără Mozartinno®

cursuri de pian

ZIUA I

Copiii au sosit în tabără; au jucat Raţele şi Vânătorii, apoi am improvizat un concert de bun venit în care copiii s-au cunoscut mai bine; seara s-a încheiat cu multă joacă în curte și vizionarea unui fragment din filmul Mary Poppins.

ZIUA II

Ne-am trezit de dimineață și am făcut gimnastica de înviorare. La sugestia lui Dudu, la exerciții am numărat până la 10 în limba japoneză (nu este o glumă). După savurosul mic dejun am ieșit în curte și am așteptat sosirea trăsurii trase de ponei. După plimbarea cu trăsurica, fiecare copil s-a plimbat călare pe poneiul Sanda și l-a admirat pe poneiul Charly, cel cu un ochi albastru și unul căprui. După amiază ne-am apucat serios de treabă: am făcut o primă lecție de teoria muzicii, în care fiecare copil a desenat cheia sol și notele muzicale la tăbliță și pe propria foaie, apoi au solfegiat câteva note, după ce au făcut cunoștință cu diapazonul. Apoi am pregătit intens piesele pentru concertul de sâmbătă. Seara s-a încheiat cu vizionarea unui nou fragment filmul din Mary Poppins.

ZIUA III

Azi am început ziua în forță, cu gimnastica de înviorare condusă de Dudu, care a fost instructorul nostru sportiv. După o porție bună de joacă, am plecat la Rezervația de urși. Pe drum, Rudi a remarcat casele săsești și ne-a povestit că a văzut case asemănătoare în Biertan și Viscri. Înainte de a intra le Rezervație, copiii au avut parte de o mica lecție de geografie, în care Eugen le-a prezentat munții din împrejurimi. La Rezervație am aflat despre viața tristă și chinuită a urșilor de la circ și din Grădinile zoologice din România. Din fericire, cei de la Rezervația din Zărnești au reușit să salveze până acum 73 de urși, care trăiesc acum pe o suprafață de 70 de hectare și beneficiază de toata atenția și ajutorul de care au nevoie. La masa de prânz, copiii au purtat o discuție interesantă despre cruzimea față de animale, cum putem să o evităm și să o condamnăm. Mulți dintre copii au decis că nu vor mai merge la circ, deoarece astfel ar încuraja chinuirea animalelor. În plus, au decis să elibereze cosașii și lăcustele pe care le țineau captive în diverse recipiente.  După amiază am repetat intens la pian și am făcut concurs de teoria muzicii, care s-a finalizat cu următorul clasament: locul V – Teofana; locul IV – Olivia, Sasha, Dinu, Ioachim și Sînziana; locul III – Nuca; locul II – Luca și Irina; locul I – Maruca, Richi, Rudi, Răzvan, Victor, Fredi și Stefan. Am încheiat seara cu proiecție de diapozitive (Ursul păcălit de vulpe) și cu vizionarea ultimului fragment din Mary Poppins.

ZIUA IV

Azi am început ziua cu o drumeție la Cetatea Râșnov. Deoarece acolo se turna filmul Scorpion IV, am avut ocazia să vedem actori îmbrăcați în costume medievale. De la doamna Ștețca (mama lui Ioachim și a Teofanei), am aflat detalii interesante despre locuitorii și cetățile din Țara Bârsei (Brașov, Codlea, Cristian, Ghimbav, Hărman, Prejmer, Râșnov, Zărnești): cum au fost construite, care era scopul lor, cum se apărau locuitorii sași de invaziile turcești. De la Dudu am aflat despre mangonel, care era o catapultă mai mică. Următoarea oprire a fost la Peștera Valea Cetății. Am vizitat o sală cu o înălțime de aproximativ 20 m, am aflat ce sunt stalactitele (cele care atârnă din tavan), stalagmitele (cele care cresc de pe podea) și coloanele (se formează când se unește o stalactită cu o stalagmită). Un amănunt interesant este faptul că 1 cm de stalactită sau stalagmită se formează în circa 100 de ani. Am aflat și ce este un gur (un mic lac subteran) și am admirat un cal sculptat de un speolog. La ieșirea din peșteră, am aflat de la Luca și cu ce se ocupă speologii: sunt cei care studiază peșterile. La întoarcere am vizitat Biserica Fortificată din Cristian. Aici, doamna Ștețca ne-a încântat cu o lecție de arhitectură, istorie, istoria artei, religie și limbi străine. Am observat coloanele, care ne-au indicat că biserica a fost reconstruită în stil neoclasic; inițial, fusese construită în stil gotic (detaliu pe care l-am observat la arcadele în retragere de la intrare). Copiii au admirat vitraliile, candelabrul, cristelnița, amvonul și orga. Ne-am amintit ce știm despre acest instrument și despre vizita de anul trecut, de la Atelierul de orgi din Hărman. Am remarcat și frazele de pe pereți, scrise cu litere gotice. I-am provocat pe copii să se gândească ce tipuri de scriere mai cunosc, în afară de alfabetul latin. Mihai a solfegiat din cărțile cu cântece de rugăciuni care se aflau pe băncile din biserică.  După amiază am vizitat grădina de legume a pensiunii, unde copiii au putut observa de unde provin bunătățile pe care le mâncăm zilnic. Seara am înălțat zmeie și desigur, am continuat de acum obișnuita vânătoare de lăcuste și cosași. Am încheiat cu petrecere în pijamale și vizionarea unui fragment din filmul Fantasia 2000. Ceea ce ne impresionează cel mai mult este faptul că în orice moment al zile (înainte de masă, după masă, între mese, între două reprize de joacă) este câte un copil care cântă la pian sau ne cheamă să repetăm împreună la pian. Din perlele copiilor: la Cristian, am cercetat turnurile de apărare și am povestit și despre turnurile din Sighișoara: Turnul Măcelarilor (un copil și-a dat cu părerea că acolo păstrau făina), Turnul Postăvarilor (alt copil s-a gândit că acolo țineau mâncarea de post).

ZIUA V

Azi, antrenorul nostru sportiv a fost Mihai, care a condus gimnastica de înviorare. A urmat o drumeție la Cabana Plaiul Foii, pe drumul către Masivul Făgăraș (pe Valea Bârsei Groșetului spre Rudărița). Cu această ocazie, copiii au aflat că acesta este cel mai mare masiv din România, cel mai înalt fiind vârful Moldoveanu, de 2544 m; a urmat, firesc, întrebarea: care este cel mai înalt vârf din lume? Copiii au știut că este vorba despre vârful Everest de 8848 m. Am discutat și despre cel mai înalt vârf din Africa, situat în Masivul Kilimanjaro, în nord-estul Tanzaniei, cu vârful cel mai înalt Uhuru Peak de 5.895 m. A urmat o lecție de adevărată aventură pentru micuții noștri orășeni: traversarea fără încălțări a unui pârâiaș, în picioarele goale. La întoarcere am format un trenuleț și toți copiii s-au întors în șir indian până la microbuz. A urmat picnic la Plaiul Foii, cu pizza de casă, fructe și plăcintă cu fructe. Apoi, copiii au construit un baraj din pietre pe un pârâu, iar Maruca a vânat o șopârlă, spre deliciul tuturor. La întoarcere, am reușit să înălțăm cu succes zmeiele, deoarece vântul a fost tocmai potrivit. După amiază, copiii au studiat la pian, au făcut origami, au pictat, au meșterit un circ tridimensional din carton și au construit avioane și locomotive din hârtie. Cel mai mare succes îl au jocurile de Domino și Mima, precum și Rațele și Vânătorii.

ZIUA VI

Azi am rămas în preajma pensiunii și am făcut ultimele pregătiri pentru concert. În plus, copiii au făcut origami, au pictat, au bricolat locomotive si avioane. A fost din nou o zi prielnică pentru înălțat zmeie. După amiază, copiii au ascultat la pick-up povestea Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte. Seara s-a încheiat cu o repetiție generală pentru concertul de mâine, repetiție de la care nu au lipsit emoțiile. Punctul culminant al serii a fost Focul de tabără, pe care copiii l-au așteptat cu nerăbdare și l-au gustat din plin.

ZIUA VII

Ultima zi de tabără a fost marcată de două evenimente importante: sosirea părinților și concertul final al taberei. În așteptarea evenimentelor, copiii au repetat la pian, au înălțat zmeie, și-au făcut bagajele (mai mult singuri), au vizionat un film de animație realizat de Luca și Maruca. Punctul culminant al serii a fost concertul organizat în Peștera Valea Cetății de lângă Râșnov. Concertul micilor pianiști de la Mozartinno a fost o premieră în peșteră, fiind primul recital de pian desfășurat aici. Printre stalactite, stalagmite, coloane și gururi, la o temperatura de primăvară timpurie, micuții artiști ne-au încântat cu piesele învățate în Tabăra de muzică și aventură Mozartinno. Concertul s-a încheiat, spre deliciul părinților, cu Cântecul Gamei din filmul Sunetul muzicii interpretat de Corul Mozartinno. Felicitări micilor pianiști!

Pe FaceBook găsiți o mulțime de poze pe care le-am făcut copiilor de-a lungul celor 7 zile.

Îi așteptăm cu drag la următoarele concerte și în următoarea tabără!