Tabara de pian si aventura Mozartinno 2014

Ziua 1 – duminică, 20 iulie 2014

Am sosit cu toţii în tabără. Copiii s-au regăsit cu bucurie, unii dintre ei fiind pentru al treilea an consecutiv la Cursul de măiestrie Mozartinno. Am stat mult în curte şi ne-am bucurat de vremea frumoasă. Cel mai apreciat a fost discul de frisbie. Am încheiat seara cu un concert în care fiecare copil s-a prezentat, astfel încât să ne cunoaştem cu toţii mai bine. Am stabilit regulile taberei şi am instituit câteva premii: pentru cea mai curată cameră, pentru cel mai cuminte copil, pentru cel mai studios copil şi pentru voluntarul taberei.

Ziua 2 – luni, 21 iulie 2014

Azi la înviorare, copiii au propus ei înşişi exerciţiile. Am început ziua cu mult studiu la pian, pentru că micii pianişti au fost chiar în formă şi au învăţat deja piese noi pentru concertul final. Un joc apreciat azi a fost „Cât e ceasul, lupule?”. După odihna de prânz, am cântat în cor 5 piese, pe care le pregătim pentru concertul final. Ziua a continuat cu o scurtă drumeţie în poiana Hora cu brazi. Copiii au adunat zmeură şi fragi, precum şi o lăcustă uriaşă. Am încheiat ziua cu Anotimpurile de Vivaldi (despre care am aflat o mulţime de informaţii) şi cu vizionarea unui fragment din Peter Pan.

Ziua 3 – marţi, 22 iulie 2014

În această dimineaţă am vizitat Moara cu apă de la Ohaba şi Atelierul de dărăcit lâna de la Lisa.

Despre moara de la Ohaba am aflat că este cea mai veche moară funcţională din Țara Făgărașului. Are mai mult de 130 de ani vechime. Pietrele din cremene au fost aduse din Franța, în 1873 și nu au fost înlocuite niciodată. Copiii au putut observa cum intră grăunţele de grâu în moară, cum le macină pietrele şi cum iese apoi făina.

La Lisa, am vizitat o instalaţie hidraulică veche de mai bine de 100 de ani, cu care se dărăceşte lâna. „La Vâltori” este o afacere transmisă din tată în fiu, aflată acum la a cincea generaţie. Copiii au aflat că straiele din lână trec prin 3 etape: se ţes la război, apoi sunt puse în vâltoare, iar în final sunt trecute printr-o perie cu dinţi din spini, care scot firele lungi. Copiii au văzut cum arată un covoraş înainte şi după ce a fost dărăcit.

După-amiază am repetat la pian, la cor, cu instrumente de percuţie, dar ne-am şi jucat. Am încheiat ziua cu o scurtă discuţie despre compozitori români şi am vizionat Rapsodia Română de George Enescu, dirijată de Sergiu Celibidache. Copiii au reţinut compozitorul, dirijorul şi au recunoscut diferitele instrumente din orchestră.

Ziua 4 – miercuri, 23 iulie 2014

Azi am vizitat Biserica Fortificată din Codlea şi pe cea din Vulcan. La Codlea, copiii au avut ocazia de a cânta în mica sală de concerte a bisericii. Am admirat arhitectura bisericii, orga veche de 300 de ani, precum şi zidurile fortificate, iar Irina, Maruca şi Luca ne-au tradus din pliantul în limba germană informaţii despre această biserică. Tavanul casetat din lemn ascunde într-una din casete portretul pictorului ce a realizat tavanul, iar copiii s-au amuzat căutând acest portret.

Şi la Vulcan am fost impresionaţi de aspectul Bisericii Evanghelice. Zidurile fortificate adăpostesc încăperi şi cămări în care oamenii îşi păstrau alimentele în caz de invazie. Copiii au aflat că alimentele perisabile se păstrau în butoaie cu sare, aceasta fiind folosită pe post de „congelator”. Despre poarta bisericii am aflat că are aproximativ 1 tonă şi că este încă funcţională. În biserică am aflat informaţii despre orga veche de aproximativ 250 de ani. Copiii şi-au amintit cum funcţionează orga, au putut sufla în câteva tuburi şi apoi au avut bucuria de a cânta fiecare la această orgă.

Şi cum azi am avut parte şi de ploaie, copiii şi-au scos pelerinele şi cizmele de cauciuc şi au lansat bărcuţe în bălţile din curtea pensiunii.

Seara s-a încheiat cu petrecere în pijamale: un dans al indienilor, improvizat cu ajutorul instrumentelor de percuţie şi îndrăgitul joc „Hai la groapa cu furnici”, care i-a trimis pe copii direct în pat.

Ziua 5 – joi, 24 iulie 2014

Azi am făcut o drumeţie la Măgura. Copiii au adunat plante medicinale, au admirat păşunile (şi chiar au văzut un om la cosit) şi au escaladat o pantă spectaculoasă. În vârf au ajuns la Mânăstirea Sfânta Treime, unde au putut observa cum se pictează o biserică.

După odihna de prânz, am studiat intens la pian, am făcut repetiţii la cor, precum şi istoria şi teoria muzicii, iar apoi am improvizat o discotecă pe terasa pensiunii. După o cină delicioasă cu pizza, am vizionat Alborada del Gracioso de Maurice Ravel, sub bagheta lui Sergiu Celibidache. Copiii au recunoscut instrumentele, au discutat despre impresionism în muzică şi în pictură şi au admirat câteva picturi ale lui Claude Monet.

Ziua 6 – vineri, 25 iulie 2014

Am început ziua cu chef de joacă, astfel încât am transformat curtea într-un traseu de aventuri, astfel încât să putem ocoli bălţile şi porţiunile cu noroi. Am jucat, şah, domino, ne-am plimbat cu ATV-urile şi am pozat în personajele preferate. Desigur, am repetat intens la pian, deoarece a mai rămas doar o zi până la marele concert.

După-amiază am organizat în curte jocuri sportive şi concursuri de teoria muzicii. Am încheiat ziua cu un foc de tabără spectaculos, care i-a încântat pe copii din cale-afară.

Ziua 7 – sâmbătă, 26 iulie 2014

Iată că a sosit şi ultima zi. Cu regret că se termină tabăra, bucurie ca sosesc părinţii, dar şi emoţii pentru concertul final. Ne-am petrecut dimineaţa la pensiune, cu ultimele repetiţii, împărţirea premiilor pentru cea mai curată cameră (camera 5: Horia, Andrei, Răzvan, Ştefan, Sasha), cei mai cuminţi copii (Olivia, Victor, Ştefan), cel mai studios copil (Horia), voluntari (Alia, Teofana, Irina, Maruca, Petra, Luca), tombolă şi multe jocuri.

Concertul de final de tabără a avut loc la Biserica Evanghelică Fortificată din Vulcan. Atmosfera deosebită a fost dublată de prezenţa extraordinară a copiilor, care au cântat la pian cu pasiune şi bucurie. Momentul culminant al concertului a fost reprezentat de corul Mozartinno, cu 5 cântecele, dintre care unele însoţite de acompaniamentul instrumentelor de percuţie. Ca şi la ultimele concerte Mozartinno, evenimentul a fost completat de o expoziţie foto, intitulată „George Enescu şi partenerii săi de scenă”.