Tabăra Urbană Muzicală Mozartinno – Jurnal de tabără

aventuri muzicale vara

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ziua 1, luni, 13 iulie 2015

Dimineaţa a început cu jocuri în grădina Mozartinno, jocuri ce ne-au ajutat să spargem gheaţa şi să ne cunoaştem mai bine (cu mingea, cu paraşuta). Apoi am aflat povestea indianului Oseo, pe care copiii au mimat-o, iar apoi au ilustrat-o cu multă imaginaţie.

Ne-am continuat ziua în jurul pianului: am ascultat “Alla Turca” de Mozart (am aflat câte ceva despre Mozart, precum şi despre împrejurările în care a compus această piesă), am aflat cum folosim şi numerotăm degetele la pian (cu ajutorul unui cântecel special adaptat în acest scop), am discutat despre dinamica muzicală (cât de tare sau încet cântăm) – am aflat că “piano” înseamnă “încet”, iar “forte” înseamnă “tare”. Apoi am experimentat, cu ajutorul instrumentelor de percuţie, cele două nuanţe, precum şi ideea de linişte deplină (sau pauză), care a fost o adevărată provocare pentru copii 🙂 am încercat divesre ritmuri cu instrumentele de percuţie, iar micuţii s-au descuscat tare bine!

Cântecul gamei ne-a ajutat să învăţăm gama (atât ascendent, cât şi descendent): l-am cântat cu vocea, acompaniaţi de pian, apoi şi de instrumente de percuţie, iar în final, fiecare copil l-a încercat şi la pian. În funcţie de nivelul de pregătire al fiecăruia, am petrecut momente frumoase la pian: cei avansaţi şi-au amintit cele mai recente piese şi au încercat câte o piesă nouă, iar începătorii au făcut o scurtă călătorie printre clapele albe şi negre, în căutarea notelor do, re şi mi.

Atelierul de pictat pe pânză cu ajutorul ştampilelor din măr a fost un bun prilej de a ieşi din nou în grădină şi de a ne dovedi talentele de povestitori, dar şi măiestria în combinarea culorilor.

Ziua s-a încheiat cu vizionarea unui fragment din povestea muzicală pentru copii “Petrică şi lupul” de Serghei Prokofiev. Am aflat că fiecare personaj este reprezentat de câte un instrument muzical: vrabia – flaut; raţa – oboi, pisica – clarinet; bunicul – fagot; Petrică – instrumentele cu coarde şi arcuş (am aflat că această familie este formată din vioară, violă, violoncel şi contrabasa); lupul cel rău – trei corni francezi; vânătorii – timpanii şi toba mare.

 

11745643_803605143086409_4214321932959841801_nZiua 2, marţi, 14 iulie

În această dimineaţă ne-am bucurat de aerul răcoros din grădina Mozartinno şi am început ziua cu jocuri. Am continuat povestea indianului Oseo printr-un joc cu paraşuta, iar apoi am jucat statuile muzicale pe muzica lui W. A. Mozart – Tema cu variaţiuni „Ah, vous dirai-je maman”.

A urmat un atelier în care copiii au aflat o poveste din copilăria lui George Enescu, despre prima vioară de jucărie, pe care şi-a meşterit-o singur, precum şi despre prima vioară adevărată pe care a primit-o de la părinţi. Micuţii au învăţat să meşterească un instrument muzical dintr-un cârlig de rufe, carton, sfoară şi elastic, instrument pe care l-am denumit „zbârnâitoare” şi care imită bâzâitul insectelor. Pe parcursul atelierului am audiat Suita nr. 1 pentru orchestră de George Enescu. La fel ca şi ieri, la masa de prânz am ascultat muzică de Mozart, prilej cu care am aflat şi câteva lucruri interesante din copilăria acestui mare compozitor.

Azi am cântat mult la pian. Fiecare copil a învăţat câte 3-4 sau chiar mai multe cântecele. Am învăţat să desenăm şi să recunoaştem cheile muzicale sol şi fa, care ne indică mâna cu care trebuie să cântăm la pian. Am povestit despre portativ şi am aranjat pe portativ notele do, re şi si. Şi pentru că toţi copiii iubesc pizza, ne-am folosit de acastă preferinţă culinară pentru a ilustra şi înţelege valorile (durata) notelor muzicale. Astfel, nota întreagă (care durează 4 timpi) a fost reprezentată printr-o pizza întreagă; doimea (care durează 2 timpi) a fost reprezentată printr-o jumătate de pizza; pătrimea (care durează 1 timp) a fost reprezentată printr-un sfert de pizza.

Am încheiat ziua cu jocuri în curte (foarte îndrăgite au fost ştafeta şi lupu-n şanţ 🙂 şi un mini-recital de pian, în care fiecare copil a cântat piesa preferată dintre cele învăţate în primele două zile de tabără. În cursul zilei am pomenit despre Franţa şi despre faptul că azi este ziua naţională a acestei ţări, aşa că la finalul zilei am ascultat piese pentru pian compuse de compozitorul francez Claude Debussy.

 

11223916_804032686376988_8734111280552413709_nZiua 3, miercuri, 15 iulie

În această dimineaţă ne-am bucurat de o oră de sport în toată regula. Am făcut o mulţime de exerciţii şi fiecare copil a venit cu idei de jocuri şi de exerciţii de mişcare.

Am continuat cu o scurtă lecţie de istoria muzicii. Am povestit dspre două mari epoci muzicale: Barocul şi Clasicismul. Am aflat că în Baroc, oamenii purtau peruci, nu exista curent electric, oamenii scriau cu pana, iar cei mai cunoscuţi compozitori au fost Händel, Bach şi Vivaldi. Am ascultat muzică de fiecare dintre aceşti trei compozitori, am povestit despre „Anotimpurile” lui Vivaldi (4 concerte pentru vioară şi orchestră), precum şi despre faptul că instrumentul preferat al lui Bach era orga.

Am trecut apoi la Clasicism, care a fost reprezentat în muzică de către Haydn, Mozart şi Beethoven. Am povestit despre Mozart, care cânta la pian chiar de la vârsta de 3 ani, la 5 ani compunând deja primele piese muzicale. A fost un copil-minune şi a călătorit mult prin toată Europa, unde a ţinut concerte la marile curţi regale şi imperiale. Despre Beethoven am aflat că a fost un personaj răzvrătit, care a decis să nu mai poarte perucă, aşa cum se purta pe vremea lui. Din nefericire, în a doua parte a vieţii, Beethoven a surzit, însă toată muzica minunată compusă de el se derula în mintea compozitorului, chiar dacă urechile lui nu mai auzeau.

Atelierul de poveşti i-a cuceirt pe copii cu o „Scufiţă roşie” aiurită: Scufiţa îl vizitează pe bunic, pentru a-i face cadou un ceas, însă este atacată de un crocodil. Copiii au muncit în echipă şi s-au descurcat de minune: au creat decoruri, personaje, au regizat şi jucat propria piesă de teatru de păpuşi: Ian a fost povestitorul, Elena – Scufiţa, Victor – bunicul, Sasha – crocodilul şi regizorul, Phillip – pianistul; toţi copiii au contribuit la meşterirea decorurilor şi a personajelor.

După masa de prânz am cântat la pian şi apoi am vizionat un fragment din opera „Flautul fermecat”, de W. A. Mozart. Am făcut cunoştinţă cu personajele: Regina Nopţii şi cele trei doamne ale sale, prinţul Tamino, Papageno – păsărarul vorbăreţ, Pamina – fiica Reginei Nopţii, care fusese răpită de către Sarastro (stăpânul soarelui şi al luminii), Monostatos – servitorul lui Sarastro.

Ziua s-a încheiat cu multe jocuri vesele în grădina Mozartinno!

 

11760118_804486032998320_6198658379902776140_nZiua 4, joi, 16 iulie

Azi ne-am început activitatea cu un eveniment mult aşteptat de copii: atelierul de chitară. Am aflat despre tipuri de chitară, precum şi tipuri de interpretare la chitară, am ascultat muzică interpretată la chitară şi fiecare copil a avut ocazia să încerce acorduri şi arpegii la chitară.

Am continuat cu un atelier de artă plastică. Am discutat despre emoţii şi stări sufleteşti, despre culori calde şi reci şi cum exprimă ele diferite sentimente, despre Van Gogh şi expresionişti (care foloseau culori intense, forme ascuţite). Am privit mai multe picturi şi am încercat să ne imaginăm ce stări sufleteşti exprimă ele. Apoi, copiii au realizat câte un tablou în care şi-au propus să exprime o stare sufletească. Dar nu orice fel de tablou, ci un tablou 3D, realizat din plastilină!

Pornind de la discuţia despre chitară (care este un instrument cu coarde ciupite), am povestit şi despre familia viorii (familia instrumentelor cu coarde şi arcuş: vioară, violă, violoncel şi contrabas). Desigur, ne-am bucurat şi de o porţie generoasă de cântat la pian.

Însă de departe, piesa de rezistenţă a celei de a patra zile de Tabără Muzicală Urbană Mozartinno a fost super-bătaia cu apă!

 

 

11755282_804721689641421_1051841071318070471_nZiua 5, vineri, 17 iulie

În această dimineaţă am cercetat cu atenţie fiecare colţişor al grădinii Mozartinno. Ca nişte adevăraţi exploratori, copiii au descoperit plante, frunze, seminţe, fructe, pietre, melci, limacşi, păianjeni şi o mulţime de alte minunăţii. S-au organizat pe loc şi au improvizat un „laborator” în care au plantat seminţe de magnolie, tei, liliac, trandafir, caisă, piersică. Fetiţelor le-am făcut tatuaje cu rostopască şi a urmat întrebarea firească: cum ai crescut planta asta de cariocă? J Am mirosit frunze de hrean şi am gustat cârcei acrişori de viţă de vie.

Am continuat şi azi cu explorarea emoţiilor şi a stărilor sufleteşti. De această dată, am audiat miniaturi simfonice şi pentru fiecare piesă ne-am imaginat şi am desenat o expresie facială, precum şi o culoare pe care ne-a sugerat-o respectiva piesă muzicală. Apoi ne-am construit căte un habitat marin: cu nisip, scoici, alge, vieţuitoare marine.

Şi pentru că cei mici erau dornici să afle cum merge mai departe povestea Paminei şi a lui Tamino, am vizionat în continuare opera Flautul Fermecat de W. A. Mozart. Copiii au fost captivaţi de firul narativ şi s-au amuzat de apariţiile guralivului Papageno. Au oscilat între Ragina Nopţii şi Sarastro, nefiind foarte lămuriţi, la început, care dintre ei reprezintă Binele şi cine este de partea Răului. Îi lăsăm pe ei să vă desluşească acest mister J

Am încheiat ziua cu pian, jocuri şi dorinţa de a ne revedea cât mai curând!